Červen 2013

Strašidelná nemoc deptá kosti

28. června 2013 v 14:10 | Blesk úterý 20.listopadu 2001 |  Servis
Plíží se tiše a nenápadně, chudák člověk léta nic netuší. Osteoporózu, která se projevuje úbytkem kostní hmoty a poruchami její struktury, prozradí většinou až zlomenina - zpravidla krčku stehenní kosti, páteřních obratlů či předloktí. "Řídké" kosti se lámou snadno a léčbu složitých zlomenin pak doprovázejí četné zdravotní komplikace.
"V civilizovaných zemích postihne osteoporóza dříve nebo později 7 - 8 % obyvatelstva. Je to věc vážná medicínsky i lidsky. Přepočteme-li to na čísla, trpí touto nemocí u nás téměř tři čtvrtě miliónu lidí, především dospělých a hlavně žen v přechodu a po něm," vypočítává profesor MUDr. Vladimír Palička, předseda Společnosti pro metabolická omemocnění skeletu.
Určitému stupni ztráty kostní hmoty se asi nevyhne nikdo. Podle lékařů je přirozeným projevem stárnutí. Hmota kostry se totiž vyvíjí už v prenatálním období, především však v dětství a útlém mládí - zhruba do pětadvaceti let. Poté už ji jenom ztrácíme. Ubývá-l jí pomalu, nic vážného se neděje. Problém nastane, řídnou-li kosti rychlaji, než by měly. "Řídnutí kostí vyvolává řada faktorů, k nejdůležitějším patří nedostatek vápníku," říká profesor Palička, "má-li ho organismus málo, vezme si jej z kostí." Pro vývoj osteoporózy je důležitý i nedostatek vitamínu D (ten zajišťuje mimo jiné vstřebávání vápníku do organismu) a nedostatek pohybu. Řídnutí kostí může urychlit i nedostatek pohlavních hormonů (estrogenů) v klimakteriu. Pro muže platí totéž, ale protože tvorba testosteronu vyhasíná bpomaleji, nastává obdobná situace u mužů asi o deset let později než u žen. Ve věku kolem 70-75 let se již rozdíly mezi muži a ženami vyrovnávají. Nebezpečí zlomenin kostí jako důsledek osteoporózy je pak u obou pohlaví v této věkové kategorii prakticky stejný. Osteoporóza může být i nežádoucím výsledkem dlouhodobého užívání některých léků (lékaři uvádějí například kortokoidy).
Roli hraje i dědičnost
Riziko zlomenin v pozdějším věku může snížit vhodná strava v dětství a mládí. Měla by obsahovat dostatek vhodných zdrojů vápníku a dalších látek, které jsou důležité pro jeho ukládání do kostí. Zapomínat se nemá ani na všestranný pohyb a vitamín D. Důležité je také vědět, jakými chorobami trpěli naši předci. Jestliže se vrodině ve vyšším věku vyskytují časté zlomeniny, zejména krčku stehenní kosti, nebo zkroucení páteře s následnou deformitou, je pravděpodovné, že k tomuto onemocnění budeme náchylnější i my, a pak je vhodné na to pamatovat a infirmovat svého lékaře. "Rizikovým faktorem je i kouření, neboť nikotin stimuluje ke zvýšené činnosti buňky, které odbourávají kostní hmotu, nadměrné pití černé kávy a alkohol či strava s nadměrným množstvím bílkovin," říká profesor MUDr. Karel Pavelka, přednosta kliniky revmatologie 1.LF UK. Osteoporózu může léčit praktický i odborný lékař. Existuje také síť tuv. osteocenter, kde se na problematiku osteoporózy specializují. Zvýšený příjem vápníku a vitamínu D může příjem nemoci zmírnit, alene zastavit. Existují již také léky, které dokáží ztrátu kostní hmoty zpomalit a dokonce ji v určitém rozsahu opět nahradit. Celý proces je však dlouhodobý, a jak lékaři zdůrazňují, neobejde se bez dokonale spolupracujícího pacienta.
Polykat pilulky nestačí
Většina lékařů je vázána na předpis. Nejpřirozenější léčbou tzv. klimakterické osteoporózy je hormonální substituční léčba. Ženám se tím nahrazuje úbytek vlastních hormonů a obnovuje se tak jejich ochranný vliv na kostní tkáň. každá žena však hormony užívat nemůže, některé je z nejrůznějších důvodů užívat nechtějí a pro muže se terapie hormony nehodí vůbec. V takových případech se lékař rozhodne buď pro nepohlavní hormon kalcitonin, nebo pro zcela jiné typy léků - například biosfosfonáty. Množství fraktur účinně snižuje přípravek s alendronátem, který má nyní velmi pohodlné dávkování: stačí jedna tabletka týdně. "Samotné pilulky však nestačí," zdůrazňuje profesor Pavelka. "Podmínko úspěšné léčby je spolupráce s lékařem, úprava životosprávy a fyzická aktivita. Léčba osteoporózy je vždy dlouhodobá rozsáhlé studie však dokazují, že již po roce a půl se zřetelně snižuje riziko nových zlomenin."
Miluše Vrtílková



Nakupovat v supermarketu není levné!

28. června 2013 v 12:38 | Blesk pondělí 10.září 2001
Ačkoli by to podle letáků jednotlivých supermarketů vypadalo, není nakupování v nich opravdu levné.
Ovšem není to jejich cenami. Na vině je naše psychika (ne ale, že by na ni právě tyto obchody výrobci nesázeli).
Člověk je zařízen tak, že ocitne-li se v prostředí plném nejrůznějších druhů výrobků, začne je chtít, a pokud u sebe právě má potřebnou hotovost, prostě si je do košíku dá. Až doma zjistíte, že jste vlastně zapomněli na ten cenově velmi výhodný olej, ale naproti tomu jste přivezli několik salátových zálivek, kořenících směsí, knihu o Ekvádoru a boty, jejichž sezóna právě skončila ...
Započtete-li tyto nepředvídatelné výdaje, sečtete s náklady na benzín či dopravu (do obchodních center se většinou nedostáváte pěšmo), bývalo by asi daleko levnější nakoupit ve vedlejším bloku.

Jak tedy ušetřit?
Pokud o sobě víte, že vás nákupy lákají a že jim propadnete, udělejte některá opatření:
  • raději si připravte přesný seznam toho, co opravdu potřebujete (výborně funguje vzít si k tomu manžela, který strašně nerad nakupuje a už od vchodu se neustále ptá, kdy už konečně půjdete domů). Zhruba odhadněte, kolik by měl váš nákup stát, a o moc víc si neberte (rezervu svěřte onomu manželovi - ideální je, když jste si vzala strýčka Skrblíka).
  • do seznamu patří spíše věci trvalejšho charakteru - mouka, cukr, prášky na prádlo, drogerie nebo nápoje. Když už jste se vypravili autem, šetřete svůj čas a ruce nejméně na další měsíc.
  • vyhledávejte momentální slevy, a pokud to jde, kupujte raději velká balení toho, co potřebujete (ovšem nepřeceňujte se! pokud víte, že sníte týdně jeden jogurt, pak se vyhněte obloukem rodinnému balení dvanácti kusů, i když je cena sebelákavější!).
  • víkendové nákupy se stávají pro mnohé rodiny náhražkou společných výletů - to nikdy nedopusťte, neboť by vám nakupování mohlo za chvíli přejít do krve jako koníček a pak výplato, třes se!

(vyr)

Vůně, které léčí

28. června 2013 v 12:11 | Top magazín Víkend 7.16.února 2002.sobotní příloha |  Deníky Bohemia

Bylinky a ovoce nám pomohou

28. června 2013 v 11:24 | Blesk pondělí 10.září 2001 |  Vlasy
"Moje vlasy se vůbec nelesknou. Nechci si je ale pořád barvit, abych lesku docílila. Raději bych vsadila na nějaké přírodní extrakty. Můžete mi poradit?"
Jitka Konopníčková, Praha 8

Pomocí různých extraktů, které se přidávají do šampónů a vlasových kúr, nebo se používají přímo, můžete cíleně ovlivnit problém, který vás trápí. Mohou tak učinit i ti, které zlobí lupy, svědivá pokožka ... Jde vždy o speciální individuální ošezření a vždy je třeba určit, chceme-li pomocí zmíněných extraktů působit na vlasovou pokožku nebo na vlasový stvol. Například při potížích s mastnými vlasy je nutné se nejprve zaměřit na vlasovou pokožku.
Exotické bylinkové a ovocné extrakty vykazují vysoký obsah vitamínů, minerálů, bílkovin a jiných důležitých látek, které povzbuzují růst vlaů, ošetřují a propůjčují vlsu pevnost a elastičnost. Při problémech s pokožkou hlavy projevují hojivé účinky.
Tyto extrakty jsou získávány extrakcí vodou, což je nanejvýš šetrný způsob - díky němu zůstávají zachovány všechny důležité látky. Takto extrahované nemají zpravidla žádnou silnou vůni a i nepatrné množství zesiluje každé ošetření.
Extrakt z chinovníkové kůry - zabraňuje tvorbě lupů a reguluje hodnotu pH. Důležitý je právě pro svou schopnost regenerovat keratin ve vlasu. Chinovníkové soli chrání vlas proti negativnímu působení na Uv záření.
Mandlový extrakt - působí příznivě na suché vlasy a suchou pokožku hlavy - propůjčuje vlasům lesk.
Extrakt z žen-šenu - podporuje cirkulaci krve v pokožce. Takto zvýšený krevní oběh v pokožce hlavy povzbuzuje růst vlasů a aktivuje nervový systém. Extrakt je získán z východoasijského kořene žen-šenu. Podobně aktivně na vlasovou pokožku působí i kopřivový extrakt. V kopřivě obsažené rostlinné látky omezují produkci mazové žlázy a tím normalizují mastnou pokožku.
Extrakt z ibišku - má uklidňující účinek a zabraňuje tvorbě zánětů na kůži. Působí proti lupům, lupéce a jiným povlakům na pokožce hlavy.
Extrakt z kokosového ořechu - má vliv na sílu vlasu. Přivádí minerální látky a tím posiluje vlas a obnovuje elastičnost.
Regina Čmolíková
Harologi of Sweden

Malá škola šetrné péče o látky (II.)

28. června 2013 v 9:16 | Blesk pondělí 10.září 2001 |  Životní styl

Dopřejte saku den klidu

Slíbili jsme vám, že vás v dnešním díle naučíme řešit několik nejčastějších problémů, které si můžete při žehlení a péči o oblečení vůbec způsobit. Asi vás překvapí, že je vůbec řešit lze. V mnoha případech je náprava pracná, ale vzhledem k pořizovací ceně se rozhodně vyplatí ...

Jak se zbavit olysalosti látek?
Vložte kousek plátna mezi část oděvu, kterou chcete vyžehlit, a žehličku. Pokud se ono místo lesklo už dříve, namočte kousek plátna do vody a pořádně jej vyždímejte - poté ho přežehlete. Proceduru několikrát opakujte, dokud není místo téměř suché. Pomocí měkkého kartáčku vzpřimte vlákna látky.

Jaký je nejlepší způsob žehlení hedvábí?
Hedvábí žehlete opatrně, nastavte si nízkou teplotu a jemně prádlo napařujte, jedině tak efektivně odstraníte zkrabacení. Lze také vložit hedvábí do uměkohmotné krabičky a dát na hodinu do lednice. Nprádle se po vyjmutí z lednice vytvoří rovnoměrný povlak vlhkosti a po vyžehlení nejsou patrné žádné skvrny po vodě.

Jak odstraním skvrny po vodě?
Některé druhy hedvábí, umělého hedvábí a vlny mohou být následkem styku s vodou kropenaté. Chcete-li takové skvrny odstranit, přidržte je nad parou z vařící se vody v konvici. Dobré je nejprve překrýt hubici tenoučkou látkou - zabráníte tak kapičkám vody, aby doletěly až k látce. Nechejte látku navlhnout, nikoli promáčet. Třeste s ní a mačkejte ji, dokud je stále ještě trochu vlhká. Pokud je to možné, třete ji kouskem stejného materiálu - jestli jej nemáte, použijte materiál podobný nebo si pomozte nehtem či lžicí.
Tím skvrny odstraníte.

Jak se co nejlépe starat o vlněné sako (většinou velmi drahé)?
  • Oděvům z vlny dopřejte po každém nošení alespoň čtyřiadvacetihodinový odpočinek.
  • Věšte je na tvarovaná nebo vycpaná ramínka - obvykle se jim pak vyrovnají vrásky a zkrabacení se vrátí do původního tvaru. Před pověšením jim vyprázdněte kapsy a zapněte zipy a knoflíky.
  • Vykartáčujte vlnu tak, abyste odstranili povrchové nečistoty.
  • Vraťte vlně svěžest tím, že ji po nošení pověsíte do koupelny plné páry.
  • Při každém žehlení vlnu napařujte, použijte nastavení na vlnu a rozhodně ji nikdy nežehlete nasucho!
  • Pokud je to mežné, měli byste ji žehlit z rubu, a abyste předešli olysání, použijte žehlicí tkaninu. Vlna také vyžaduje speciální techniku - neposunejte žehličku sem tam, ale pokládejte ji a zase zvedejte.
  • Otiskům záhybů a švů předejdete tak, že pod ně položíte surový, nebílený papír.

Po večírku bylo mé oblečení cítit kouřem. Mohu se toho pachu zbavit bez praní?
Povězte část oděvu nad vanu s vodou tvořící páru a přidejte do vody šálek octa. Ocet zápach odstraní, pára navíc vysovná zkrabacení.

Mohu napařit novou koženkovou sukni, na které jsou vrásky?
Syntetické kůže by se neměly napařovat, protože vysoká teplota by mohla roztavit tkanivo a pára by mohla ztlumit lesk povrchu. Žehlete sukni z rubové strany přes žehlicí látku. Nejdříve si ale žehlení vyzkoušejte na menším kousku sukně.
(vyr) Podklady: Philips

Okořeňte si hubnutí

28. června 2013 v 8:36 | Blesk pátek 27. července 2007 |  Zdraví
Nemusíte utratit "majlant" v lékárně, abyste si koupili prášky na hubnutí. Můžete z toho vyjít poměrně levně a ještě zcela zdravě. Za ztrátou kil a centimetrů totiž mohou být některé druhy koření a bylinky! Blesk vám poradí, co vyzkoušet. Renata Vyšínová

Skořice
Co umí:
Udržuje ideální hladinu cukru v krvi a díky tomu nás nepřepadne hlad. Prohřívá tělo.
Jak ji upravit:
Odvar ze skořice (doporučujem si koupit celo) lze pít jako výborný čaj nebo ho do čaje přidávat.

Máta
Co umí:
Usnadňuje a zrychuje trávení, působí proti nadýmání a křečím, funguje i v případě průjmů.
Jak ji upravit:
Nejjednodušší je mátový čaj z čerstvých lístků. Dobrým trikem je zamrazit lístky do kostek ledu a ty pak přidávat do pití.


Kardamom
Co umí:
Podpoří trávení a tím schopnost těla neukládat tuky do zásoby, ale z těla je vyplavovat.
Jak ho upravit:
Hodí se do slaných i sladkých jídel nebo na přípravu horkého nápoje - s přípravu horkého nápoje - s přidáním hřebíčku, skořice a zázvoru.


Zázvor
Vyhněte se mu při bolestech žlučníku!
Co umí:
Zahřeje a rozproudí krev v těle, čímž zrychlí metabolismus a v důsledku toho budete tuky odbourávat rychleji.
Ja ho upravit:
Syrový kořen můžete nastrouhat a přidat lžičku do čaje nebo přelít vodou, nechat louhovat a pak slít.


Hřebíček
Co umí:
Spaluje tuky, které konzumujeme. Umí "vyladit" trávení, zničit chorobodlodné zárodky a pomáhá proti bolesti.
Jak ho upravit:
Nebojte se ho prostě rozžvýkat, přidávat do teplých nápojů a nebo si udělejte odvar, který můžete pít studený.


Libeček
Co umí:
Pomáhá vylučovat žluč a trávící šťávy, tudíž urychlí trávení. Navíc i skvěle odvodňuje, čímž podpoří váhový úbytek.
Jak ho upravit:
Jako koření do polévek, omáček nebo so z něj a česneku lze připravit odvar - 1/2 lžičky na 1/2 litru vody.


Vanilka
Co umí:
Odvádí vodu z těla, takže díky ní hubneme doslova "před očima". Její vůně prý drží na uzdě i naše chutě a přejídání.
Jak ji upravit:
Osvědčený je čaj, ale lze ji přidat do slakých jídel - například i do dietní jáhlové nebo vločkové kaše.


Šalvěj
Co umí:
Snižuje hladinu cukru v krvi čili pomáhá v hubnutí. Pokud si dietní chybou rozbouříte žaludek, uklidní ho.
Jak ji upravit:
Hodí se na maso i do salátů, při dietě si můžete lžičku šalvěje vylouhovat v horké vodě a pak pít jako čaj před jídlem.


Pepř
Co umí:
Zažene pocit hladu, prohřeje organismus a tím pádem způsobí rychlejší spalování tuků. Dokáže z těla vyhnat škodliviny.
Jak ho upravit:
Je klasickým kořením, které používáme dle chti, ale znalci doporučují špetku i do čaje, kakaa nebo horké čokolády.


Muškátový oříšek
Konzumujte jen po špetkách, je to narkotikum!
Co umí:
Skvěle zažene hlad a udrží na uzdě hormon, které mají na svědomí ukládání tuků - zpomalí jejich snahu nás "obalit".
Jak ho upravit:
Hodí se jako koření třeba do mletého masa, ale i třeba při pečení perníku nebo makového koláče.

Bazalka

27. června 2013 v 20:07 | ? duben 2005
Bazalka není v kuchyni jen dekorativním keříkem na okně, ale dnes už nezastupitelným kořením. Přitom ještě před deseti lety bylo ocidum basilicum, tedy bazalka, pro většinu lidí téměř neznámá. Dnes je stále oblíbenější a nepostradatelná nejen v italské kuchyni.
Jistě, bazalku můžeme vužívat po celý rok jako sušenou, ale není nad čerstvou - chuť jídla s čerstvě utrženými lístky je nezaměnitelná. Na trhu je několik druhů bazalky - nejvíce používaná je jednoletá bylina s většími zelenými vejčitými listy. Najdeme ji ve většině sáčků se semínky, ale také předpěstovanou v malých květináčcích, takže ji koupíte jako sadbu.
Poměrně novým druhem na trhu je bazalka, která má silně vonící, krásně fialovočervené a na okrajích zubaté lístky.
Řecká bazalka vypadá po nějaké době pěstování jako bonzaj - je to totiž přezimující keřík a budeme-li o něj dobře pečovat, vydrží několik sezon. Vyznačuje se velmi drobnými lístečky, jež
se pravidelně zaštipují. Tím keřík obrůstá a zesiluje. Zelený stvol také zesílí a mění se v dřevnatý kmínek. Rostlina začne vypadat jako malilinký stromeček, tvarem listů trochu podobný zmenšené třešni.
Koupit v jednom sáčku můžeme také směsku - semínka všech tří zmíněných forem bazalky.