Černý čaj k snídani k doplnění tekutin nestačí

7. července 2013 v 11:42 | Hospodářské noviny čtvrtek 23. června 2005 |  Zdraví
Výzkum: Zhruba šestnáct procent dětí vypije denně méně než jeden litr vhodného nápoje

Lékaři upozorňují, že se již mírný nedostatek tekutin v těle může projevit bolestí hlavy či zhoršenou koncentrací. Z krátké studie vyplynulo, že téměř jedenáct procent dětí školního věku nesnídá a ani ráno nepřijíma tekutiny.

Černý čaj je, byl a zřejmě ještě bude neodmyslitelnou součástí české snídaně, alespoň u dětí. Dospělí jej totiž často vymění za kávu. Na černém čaji by nebylo nic špatného, ale v Česku stále chybí zvyk podávat k těmto nápojům vodu. Silný černý čaj totiž může odvádět podobně jako káva více vody z organismu. Sklenice vody či jiného nápoje ji pak ideálně doplňuje.
Jenže jak průzkumy ukazují, některé děti ráno vůbec nepijí nebo vypijí siný čaj a jdou do školy. Tam si dítě odsedí pár hodin a o přestávce se napije spíše výjimečně. V poledne má již velkou žízeň, protože do té doby pocit žízně dostatečně intenzívně nevnímá. Organismus si však doplnění tekutin již dávno vyžaduje.
Není-li v těle dostatek vody, koncentrují se v krvi a moči různé látky, například elektrolyty nebo odpadní látky. Ty potřebuje tělo vyloučit, protože jinak narušují běžné podmínky vnitřního prostředí. Člověk má pocit žízně a žádá tekutiny. Pokud je situace vážná a tělo je dehydrováno, je ohrožen na životě. Dlouhodobý mírný stupeň nedostatečného příjmu tekutin může podnítit i tvorbu močových, žlučových kamínků či zhoršovat projevy zácpy a podobně.
V roce 2002 se uskutečnil výzkum stravovacího režimu mezi dětmi, které přicházely do Fakultní nemocnice v Motole. Z údajů, které byly získány ještě z doby dobrého zdravotního stavu dětí, bylo patrné, že téměř 11 procent těchto dětí školního věku nesnídalo nebo dostalo malé množství či dokonce žádné pití.
Během spánku tělo tekutiny nepřijímá, ale látková výměna nadále probíhá. Sice zpomaleně, ale potřeba výměny tekutin pokračuje. Uvádí se, že již mírně zvýšená koncentrace nahromaděných a nenaředěných metabolitů se může zpočátku projevit bolestmi hlavy, jemnými poruchami koncentrace či paměti. Výzkum dále ukázal, že asi 16 procent dětí přijímalo tekutiny méně než čtyřikrát denně, což většinou odpovídá méně než jednomu litru tekutin.

Děti pít zapomínají
Člověk by měl doplňovat tekutiny v průběhu celého dne, u dětí to platí dvojnásob. Potřeba tekutin pro děti se uvádí v závislosti na jejich hmotnosti. Tak například dítě s hmotností 20 kilogramů potřebuje v denním příjmu asi litr a půl tekutin. Dítě, které váží asi 30 kilogramů, potřebuje denně asi 1,7 litru tekutin, dítě s hmotností 45 kilogramů zhruba dva litry tekutin.
S přírůstkem váhy a věku se potřeba denního příjmu tekutin dále zvyšuje. Dospělý člověk potřebuje asi dva a půl až tři litry tekutin.
Údaje jsou orientační, protože voda je obsažena v různém procentu i v potravinách. Obdobně se voda z ozganismu různě ztrácí, v závislosti na zevních podmínkách. Velké ztráty vody jsou pocením, zvláště při zvýšení fyzické aktivity a podobně.
Rozbory tělesného složení člověka ukazují, že 55 a více procent těla tvoří voda. U novorozenců je to dokonce více než 70 procent, u dětí školního věku kolem 60 procent. Organismus vodu během látkové výměny neustále ztrácí, a musí ji i proto zpětně doplňovat.
Problém je podle lékařů v tom, že děti během dopoledne téměř nepijí a v rámci zábavných odpoledních aktivit na pocit žízně příliš nereagují. Kvůli nedostatku tekutin může být dítě neklidné a může ho bolet hlava. Některé studie dokonce tvrdí, že špatný pitný režim může i za poruchy koncentrace, a tedy i horší výkony ve škole.

Voda a minerálka
Důležité je dávat dětem po ránu pořádně napít. Mezi vhodné nápoje řadí odborníci hlavně kojenecké vody a jemně sycené minerálky s nižším obsahem minerálních látek. Tyto nápoje dodají tělu nejen potřebné množství vody, ale i minerálních látek, které vyvíjející se organismus potřebuje. Pro děti je vhodné i mléko jakožto zdroj kvalitní bílkoviny, ale hlavně vápníku, který je velmi potřebný při vytváření kostní hmoty rychle rostoucího dítěte. Mléko je však trochu specifická tekutina, kde tekutý obsah tvoří asi 90 procent objemu.
Vyšší potřebu tekutin má tělo například při sportovní zátěži. Intenzívní cvičení v chladném prostředí může vést ke ztrátě až dvou či tří litrů tekutin za hodinu. Současně se ztrátou tekutin dochází i ke ztrátám solí, zvláště sodíku a chlóru, ale částečně i draslíku a hořčíku. Také ty je třeba doplnit vhodným nápojem, protože takové intenzívní ztráty tekutin a solí přináší oslabení organismu nejen pro samotný sportovní výkon, ale i vážnější důsledky. Vhodným nápojem je minerálka.
Rodiče by měli dohlížet na výběr nápojů pro děti. Děti s nadváhou si například vybírají spíše sladké a kaloricky bohaté nápoje, což není v těchto případech zrovna vhodné. Některé ochucené minerální vody nebo některé rozpustné nápoje sladkou chuť splňují a mají nižší obsah cukru než jiné sladké nápoje. Například džusy je vhodné zředit na polovinu vodou nebo lehkou minerálkou, nejen kvůli jejich energetickému obsahu, ale i například účinku na tvorbu zubního kazu. Zředěné sladké nápoje jsou tak z tohoto hlediska zdravější. Je třeba zabývat se nejen pitným režimem, ale umět se dívat i na etikety nápojů, které děti dostávají.

autor: Pavla Skurovcová www.ihned.cz/skurovcova

Odborná spolupráce: MUDr. Petr Tláskal, CSc. Dětská poliklinika Fakultní nemocnice Motol
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Charlene Charlene | E-mail | Web | 7. července 2013 v 12:00 | Reagovat

najlepšia je čistá voda

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama