Děti a léčivé rostliny

10. června 2019 v 10:32 | Večery pod lampou 25/1996 |  Děti a léčivé rostliny

Děti a léčivé rostliny


Léčivé rostliny vedle celé řady syntetických léků, které používají lékaři, zaujímají důležité místo v prevenci a léčení nemocí. Často jsou prostředkem doplňujícím nebo podporujícím syntetický lék anebo jsou tzv. alternativním lékem u některých věkových skupin či při některých druzích onemocnění.

V dětském lékařství musí mít přírodní léky své místo především proto, že zvláště dětský organismus je na chemická specifika velmi citlivý.

Pod pojmem chemická specifika rozumíme nejen syntetické prostředky, ale také jednotlivé látky izolované z rostlin a antibiotika, jež jsou základem léčby dětí hlavně vzhledem k rychlosti a účinnosti působení. Kromě nesporné kvality těchto léků se někdy stává, že v průběhu léčby nebo po určité době jejich používání se objeví nežádoucí vedlejší účinky, například alergická vyrážka, trávicí potíže, nechutenství apod. při některých nemocech v dětském věku však není nutné vždy používat chemický preparát se silným účinkem. Můžeme ho nahradit mírnějšími a vhodnějšími rostlinnými preparáty. Byliny mají různé léčebné účinky, usnadňují příjem jednotlivých složek potravy a jsou zdrojem potřebných vitaminů a minerálních látek. Povzbuzují také obranné mechanismy lidského organismu.

Dítě snáší mnohem lépe bylinné léky než léky syntetické, i když výsledek léčení bylinami není tak efektivní jako v případě použití chemických preparátů. Bylinná léčba trvá zpravidla déle, a proto se doporučuje u některých vymezených, opakujících se a vleklých nemocí spojených s potížemi látkové výměny nebo při snížené obranyschopnosti organismu. Rovněž se doporučuje spojit léčbu syntetickými a rostlinnými preparáty. Bylinný lék zpravidla zvyšuje účinek používané syntetické substance, umožňuje snížit její dávky a celkově chrání organismus před vedlejšími účinky chemického specifika.

V případě použití léčivých rostlin je někdy těžké najít hranici jejich léčebných rostlin je někdy těžké najít hranici jejich léčebných vlastností a výživných vlastností. Týká se to hlavně dětské zeleninové diety (např. mrkve), ovoce nebo bylinných čajů. Důležité je přitom využít bohatství různých přírodních složek. Jejich nevyčerpaný zdroj představuje svět rostlin. Chemické složení rostlin je složité a tvoří ho jak jednoduché, tak velmi složité součásti, z nichž mnohé mají silný farmakologický účinek.

K dětskému organismu se musí přistupovat zcela odlišně než k organismu dospělého člověka. Rovněž léčba má v této souvislosti svá specifika.

Při používání léčivých rostlin je nezbytné brát do úvahy rozdíly mezi organismem dítěte v jeho jednotlivých etapách dospívání a organismem dospělého člověka.

Jde o to velmi zodpovědně vybrat jednotlivé druhy léčivých rostlin, a to nejen z hlediska jejich kvality, ale také z hlediska jejich správného použití.

Dětský organismus má různé morfologické a fyziologické zvláštnosti a rozdílnou enzymatickou a metabolickou aktivitu. V dětství vystupuje převaha přijímání nad procesy vylučování, a teprve v okamžiku jejich stabilizace dosahuje organismus biologickou zralost. Etapy rozvoje dítěte charakterizují změny kvality, jak psychické, tak fyzické. Nejčastěji se hovoří o následujících obdobích:

Období nemluvňat - zahrnuje první rok života dítěte (je v něm zahrnuto období novorozenců);

období od 1 roku do 3 let - období postnemluvňat;

období předškolního věku od 3 do 7 let;

školní věk, 7 až 14 let;

a konečně mládež od 14 do 18 let.

Změny v organismu se vyznačují velkou intenzitou v prvních třech letech, a zvláště v prvním roce života dítěte, a v období pohlavního dospívání (11 až 16 let), kdy se stabilizuje hormonální rovnováha. V následných obdobích života dítěte vyžaduje jeho organismus specifickou potřebu různých složek potravin, aby byl zajištěn jeho vyvážený a harmonický rozvoj. Mnoho z těchto složek nám poskytují léčivé rostliny.

Velmi důležitým problémem v bylinkářství je určení odpovídající dávky preparátu. Při použití bylin musíme přihlížet k váze, věku, fyzickému stavu dítěte apod. musíme také brát do úvahy skutečnost, že dítě užívá i jiné léky. V tomto případě je nezbytné spolupracovat s lékařem! Zvláštní význam má také forma použití daného rostlinného léku a jeho dávkování.

Byliny mají svůj význam nejen v léčbě, nýbrž také v široce pojaté prevenci nemocí u dětí. Známe léčivé rostliny, které mají schopnost zvyšovat přírodní obranné mechanismy (obranyschopnost organismu), a tak předejít nemocem nebo alespoň zmírnit jejich průběh. Tyto rostliny tvoří součást řady čajů a preparátů dostupných v lékárnách.

V racionální výchově dítěte jsou důležité všechny činitele nezbytné pro zajištění jeho normálního vývoje. Jde o pestrou výživu, hygienu, prevenci a v případě onemocnění odpovídající léčbu. Svět rostlin zaujímá v tomto procesu velmi důležité místo.

Je však nezbytné upozornit a varovat maminky před neuváženým a s lékařem nekonzultovaným léčením dětí. Bez souhlasu lékaře nelze tyto léčebné kúry provádět!

Uvedené varování je důležité také proto, že používání bylin bez konzultace s lékařem může zpozdit vlastní léčení a někdy také ztížit určení diagnózy.

Problematice používání léčivých rostlin u dětí se bude podrobně věnovat seriál článků, které budeme uveřejňovat v našem časopise.

-maj-
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama